Museer, kloster og undergrund.

Skrevet af Hanne Bork
17. maj 2023
Faktaboks

Følgende kort giver et overblik over hele gåturen:

Fra Maison Danice – gå til højre ad Rue Chauvin. Drej igen til højre ved Rue Gioffredo og drej til venstre
ved Rue Alberti. Fortsæt ad Rue Alberti, til vejen munder ud i Boulevard Dubouchage.

Kryds Boulevard Dubouchage ved Hotel Ellington, og gå videre ad den lille vej, Rue Rancher, der fortsætter lidt skråt på Boulevard Dubouchage på modsatte side af Hotel Ellington. Rue Rancher løber ud i Rue de Lepante. Her ligger mange musikforretninger.

Drej til venstre og fortsæt til rundkørslen ved Place Toceli. Drej ned ad vej nr to, Avenue Notre Dame. Kryds over vejen for enden af Avenue Notre Dame, og gå op ad trapperne til Boulevard de Cimiez.

Følg vejen, der bugter sig op ad bakken.

Musée de Chagall kommer på din venstre hånd. Et fantastisk museum. Samlingen omfatter blandt andet Jacob’s Ladder (Jakobs stige)

Marc Chagall (1887-1985) var en russisk- fransk modernistisk maler. Han tilbragte sine sidste år fra 1948 til sin død på Côte d’Azur, som var et kunstnerisk centrum med Matisse boende i Saint-Paul-de-Vence og Picasso i Vallauris. De havde hver deres stil og arbejdede sammen af og til, da de var nære venner. Følgende beskrivelse af Matisse stammer fra kunstnerkredsen:

“When Matisse dies, Chagall will be the only painter left who understands what color is… His canvases are really painted, not just tossed together. Some of the last things he’s done in Vence convince me that there’s never been anybody since Renoir who has the feeling for light that Chagall has.”

Fortsæt op af Boulevard de Cimiez. Her er adskillige spændende villaer fra en anden tidsalder. Henri Germain, direktør og grundlægger af Credit Lyonnais Bank, købte jorden på skråningen og plantede oliventræer. Han bad arkitekten Sebastian-Marcel Biasini om at udvikle et villaområde i 1880. Boulevarden er resultatet med sine 20 meters bredde og den blev indviet i 1884. Her er et lille udvalg af ejendomme på boulevarden.

• Le Grand Palais (nummer 2) blev bygget af Charles Dalmas i 1912 for Wagons-Lits og var en af de højeste bygninger – 9 etager.
  • Le Majestic (nummer 4) bygget i 1904.
  • Villa Paradiso (nummer 24) bygget i 1900. Den huser i dag musikkonservatoriet i Nice og har stadigvæk sine oprindelige flotte loftmalerier.
  • Villa de Surany (nummer 35) bygget i 1900 og et eksempel på orientalsk arkitektur.
  • Hotel Alhambra (nummer 46) lå i denne bygning, der i dag er bygget om til lejligheder.
  • Excelsior Regina 71, Avenue Regina afslutter boulevarden med belle époque-stilen. Hotellet havde i sin tid 400 værelser med 233 badeværelser og meget andet. Dronning Victoria tilbragte et par år her fra 1897 til 1899, og Matisse boede fra 1938 til 1943 i to lejligheder på 3. sal.

Når man kommer til monumentet af Dronning Victoria, skal man fortsætte højre om, og på venstre hånd kommer man forbi Le Régina, hvor Matisse tilbragte sine sidste år. Fortsæt ligeud, og umiddelbart efter på højre hånd kan man gå ind og se en romersk arena, Arènes de Cimiez. Bag arenaen ligger Musée Matisse, som også er et besøg værd. Rundt om museet finder man et arkæologisk museum Musée d’Archéologie site de Cimiez. Efter evt. museumsbesøg kan man fortsætte ad en sti, der fører gennem Jardin des Arènes de Cimiez. Her kan man også drikke en kop kaffe og nyde synet af olivenlundens gamle træer. Fortsæt ad stien, der fører østpå og find udgangen (med trapper). Nu er man ved klostret Monastère de Cimiez. Her er både et museum til franciskanerklosteret og en smuk kirke med malerier af den lokale maler Louis Brea.

Ludovico (eller Louis) Brea (1450 – 1523) var en italiensk maler fra renæssancen. Brea blev født i Nice og
flyttede senere til Ligurien, hvor han malede adskillige altertavler. Hans tidligste værker findes i klosteret i
Cimiez fra 1475.

Kirkegården gemmer på gravstenene for Matisse og Dufy. De er markeret med en sort cirkel på kortet.

Man kan stoppe turen her og springe på en sporvogn eller en bus. Til venstre for kirken og kirkegården ligger en sti, Chemin de Cimiez, som går ned til Voie Romaine mod Hôpital Pasteur. Sporvognens endestation ligger umiddelbart efter hospitalet. Stien er markeret med en blå streg.

Afslut turen med sporvognen fra Hôpital Pasteur-stoppestedet.

Hvis I vil fortsætte turen ned til undergrunden, skal I gå til højre og gå ind i parken Jardin du Monastère de Cimiez. Her er både en flot udsigt over det østlige Nice og havnen. Nyd rosenbedene langs hovedstien. Find klosterhaven i det sydøstlige hjørne, og nyd duften af de skønne krydderurter. I den østlige del af klosterhaven er der en lille udgang, som via trapper og stier fører ned til vejen Corniche Frère Marc. Trappen fører dig ned til undergrunden, som er beskrevet ved fem punkter med gipshistorier på ruten.

Ved afslutningen af trappen fra klosterhaven går man til højre, krydser vejen, Corniche Frère Marc og
passerer 4-5 huse. På venstre hånd er der en lille sti, Montée Clément, som fører en videre ned ad bjerget.
Fortsæt ad fortovet forbi denne sti. Der er en gul postkasse længere henne på vejen, og herefter starter stien på højre hånd ned ad bjerget til undergrunden. Stien hedder Chemin Saint Yril og består hovedsageligt af trapper. Stien munder ud i vejen Corniche Ste Rosalie. Her er det første stykke gips. Man kan se lagene af gips i klippevæggen, som ligger på den modsatte side af vejen, når stien slutter. Væggen ligger lidt længere oppe af vejen til højre bag et hegn. Fortsæt ad vejen i nedadgående retning til det første af turens fem punkter.

Undergrunden under bjerget Cimiez har et par interessante historier på grund af forekomster af især gips og salte, som er opstået i forbindelse med dannelsen af jordlagene for 200 millioner år siden. Der er hulrum i gipsen, som lever sit eget finurlige liv sammen med vand og andet.

Gipsen blev dannet, da vandstanden i Middelhavet sank, og bassiner med salt og andet godt fordampede og efterlod lag af gips.

Følgende tværsnit af Cimiez-bjerget fra vest mod øst viser undergrundens sammensætning

Punkt 1 på ruten hedder, Salt under dine fødder (Du sel sous vos pieds). Der står et skilt på størrelse med en parkeringsautomat på hjørnet af Boulevard Pasteur og Corniche Ste Rosalie. Gipssalt – ikke natriumchlorid. Fortsæt til højre af Boulevard Pasteur.

Punkt 2 ligger ved 130 Boulevard Pasteur ved det store byggemarked, Ciffreo-Bona. Det hedder, En nyttig, men lunefuld klippe (Une roche utile mais caprieuse) og fortæller om fabrikation af gips ved brænding af gipssten, der har fundet sted siden antikken

Den rene gips er helt hvid uden urenheder. Nogle af disse fine gipsarter kaldes i kunstnerkredse alabast.
Mange af antikkens gipsafstøbninger er lavet af denne gips. Der ligger en underjordisk hule på størrelse med en gymnastiksal under byggemarkedet. Den er desværre ikke åben for offentligheden.

Fortsæt i samme retning af vejen efter punkt 2. Gå under en jernbanebro, og på venstre side ligger vagttårnet til byens fængsel, Maison d’Arrêt. Fortsæt til højre ad Avenue de l’Arbre Inférieur, indtil den næste jernbanebro fører over vejen. Drej til højre ad den lille vej lige før broen, og fortsæt op ad trapperne til den første sti på venstre hånd. Bemærk de ujævne trapper. Her lever undergrunden sit eget liv, når kloakvand, vandforsyning og regnvand leger med gipsen.

Følg vejen og trapperne langs den røde streg og bemærk – umiddelbart før I drejer skarpt til højre for at
fortsætte ad trapperne – et lille målemærke, som måler bevægelserne i revnerne. (billede).
Trapperne slutter i Avenue de Savoie. Drej til venstre og fortsæt forbi det sted, hvor vejen Avenue de Béarn starter på venstre hånd. Punkt 3 ligger 20 meter efter denne vej.

Punkt 3 hedder, Når vandet laver hul (Quand l’eau creuse son trou). Punktet ligger på hjørnet ved en lille vej, hvor der går en trappe opad. Her kan man se, hvordan undergrunden ændrer sig i kontakt med vand, og hvordan gipsen opløses, smuldrer og efterlader hulrum og sammensunkne overflader, hvad I har observeret på vejen hertil.

Gå op ad trapperne og forsæt til venstre ved toppen af trapperne ad Avenue de Béarn. I passerer et stort
oliventræ, som står midt på vejbanen. Der er dejlige haver på den videre vej frem til det 4. punkt.

Punkt 4 finder I lige rundt om hjørnet efter busstoppestedet, hvor vejen munder ud i Avenue des Arènes de Cimiez. Punktet hedder jordfaldshuller, arbejde og geoteknik (Fontis, travaux et géotechnique). Punktet fortæller om jordfaldshuller, som dukkede op med en gejser af vand i 1972. Man fandt store jordfaldhuller her, som man fyldte op med beton, murede søjler under husene, eller man satte jernpæle op for at forhindre at huse med mere faldt ned i hullerne.

Efter punkt 4 fortsæt ned ad fortovet på venstre side langs Avenue des Arènes de Cimiez. I passerer over
Voie Rapide, som fører gennem bjerget i tunneller under vejen. Den 5. og sidste post er placeret i det sidste sving, inden Avenue des Arènes de Cimiez slutter. Punktet hedder Orden i uorden (De l’ordre dans le désordre) og står i et lille hjørne på højre hånd i et lille sving.

Og nu er der kommet styr på alt det rod med synkehullerne. De er blevet undersøgt, der er fyldt masser af
beton i hullerne, og undergrunden er kortlagt, så man ved, hvor man ikke skal opføre huse.
For enden af vejen kan I se byens bibliotek – det firkantede hoved (Tête carrée) på venstre side. Drej til højre og fortsæt langs Boulevard Carabacel. Passer vejen i det første fodgængerfelt og gå tilbage til Maison Danice langs Rue Gioffredo. På modsatte side af Boulevard Carabacel ligger byggemarkedet, Costamagna. De har et flot udvalg af franske møbler, tapeter, boligtekstiler og nips i smukke, anderledes farver, og personalet er meget hjælpsomt.